بنام خدا . مفروض موجودیت ظرف زمانی برای مصادیق محققه واقعی.وتعین یافته در وعائ نفس مدرک وادراک کننده واحد از منظر معیت زمانی علت شی .ومعلول مخلوق است. به عبارتی علت .از معلول خود زماننا منفک نبوده./در صورتی که علت برایش زمانی معنا نداشته باشد . مثال .سیر عقلانی از جزییات .ورسیدن به واحد کلی . این سیر در مستعدات عقول . لحظهای .ودر اضعف طویل است.مثال مادی برای مجرد از ماده قیاس .بالغیر است نه بالذات.ولیکن در عالم ماده چارهای جز اسناد به طبیعیات مقدور نبوده. /زمان انحنای ریز ترین مکان .از منظر ساختاری فیزیکی شی .رصد مکان ذره بنیادی . وزمانی که ذره به ایستایی در دفرم .مادی خود قوام وحیات دارد . ذرات تشکیل دهنده جهان ماده .از بی نهایت خرد .وکم جرم .تا بی نهایت حجیم./چگال/ زمان سپری شده سیر نور ثابت خود را داراست .۳۰۰ هزار کیلومتر در ثانیه .-زمان وبستر وگستره صوت ثابت خود را داراست .به عبارتی مفهوم مصداقی زمان در هر موجود .ذاتیانموجود است .ذاتی نور زمان سیال تر را دارا بوده وصوت .مقادیر مشخص دارد. زمان در گستره جهان طبیعیات .متناسب با طبع وجود ماده-صورت - است .نه فراتر ..هر چه ابعاد ماده -اوسع تر باشد ..رصد ابعاد .متنوع تر .ایا زمان یک ذره /بنیادی .که دائم گرانش بدور هسته واحد وجودی خود است .سریعتر بنظر اید .یا زمان تواتر شعاع نور .با امواج نور . یا کهموجهای مستقیم یا مستدیری .رادیویی ../انچه مد نظر میباشد .زمانیات ومدیات . برای هر شاخص وجودی ومصداقی دارای .نسبیت بوده .بدین سان نیست که یک درخت .در نمو ...همان زمان نطفه انسانی .وهسه .حیاتی .دگر موجودات را داشته باشد .ایا زمان کیهانی .با زمان منظومه شمسی در یک واحد بوده .ایا .پرتوها وشعاعهای . تابشی . انواع جرمهای .رادیوم ..استرو نیم -روبیدیم-راد فوردیم و زمان گسیل .تابشهای الفا --بتا ---گاما --واشعه نوترونی .همتراز ویکسان هستند..ایا زمان فتو سنتز کربن ۱۴ در سبز نیهها با دگر نباتات یکسان است. جهانی سراسر بالذات در صیرورت .وسیلان وجودی .ونو زایی . نسبیت عام . بنا به کمیتها وبر دارها . وماهویهای چیستی ذرات .یعنی کیفیات وجودی نه صرفا کمیات .وقواعد .قوه .واستعدات وفعلیتهای بظهور رسیده ..با تراز تعینهای خود .قابل رصد ومحاسبه میباشند. زمانی جرم وانرزی -پایا ومحاسبه طولی را دارا بود . و زمانی ماده جهان کیهانی را فراتر از سعه انرزیانپنداشته .ومعاصرین .با ماده حداقل فراترین انرزی وفعلیت را محاسبه نموده اند.حکمت عقلانی یک تناسب پایدار را در جهان طبیعیات .نه مجردات /ان عدمهای مفروض فعلی ساختار شناسان یا فیزیک والحیل که ناشناسا فعلیت رصد انرا به اینده موکول نموده اند. چوناننا پیداها اثار مصداقی وجودات فعلی را دارا نیستند واین بسیار منظرهای کثیر در جهانهای .پارا دوکس وشبیه نما -موازای -وبسان یک کلاف پر خمش .خمینههای هندسه بدون ماده .هیولانی فاقد ماده. وهزاران سوال فیزیکال بی پاسخ کیهان موجود بطول 93 میلیارد سال نوری کمیتی از محاذات مجهول .کدامین سو فوق .تحت .یمین یسار .کجایی موقیعیت حقیقی کیهان زمانمند موجود ./ مفروض هر موجود = زمانانموجود ..مفروض موجودات در زمانیات دهری ثابته .متغیر در این جهان بالذات -ز انسو متغییری = با ثابت کیهانی و ادراک بیشمار مصادیق وجودی وماهیتی فراتر از رصد فیزیکال معاصر . دور نیستانتصورات متقدمین برای تصرف سماوی .وتحقق فعلیانکه بدور از اذهان غیر مستعد بوده واستهزا در پی داشته .ولیکن مصداق یافته ..عقل در وازههای صعود دانش را گشوده تر از علوم معاصر میداند..یعنی خلاق هستی .شعور مطلق .ثابت غیر خدشه. خالق هستیها . انسان را فراتر از این خواهان است . پس تحقیق پزوه حکم نمیدهد ..حکم حقایق وجودی دائم در رصد .جهانیان وذی عقولان است . عقل باید .تا نماید راز هستیها .برون از اختفائ ..و خوش وزیبااندستور بایسته .خلاق.وجود. یستمعون القول فیتبعون احسن.
غزل سفر از عشق به عشق کردم دوش بازدید : 328
جمعه 8 آبان 1399 زمان : 22:38